Het boek en de polo 125 jaar RACF zijn nog te koop. Mail naar sec@racf.be
- Reportage Didier
- WhatsApp foto’s en video deelnemers in 2 afzonderlijke gallerijen
Reportage op VRT-nieuws van 8 juni 2024
De “Automobile Club des Flandres” werd opgericht in 1899 in Gent als een onafhankelijke lokale afdeling van de Automobile Club de Belgique. Vandaag, 125 jaar later, is het de enige overblijvende club van de gelijkaardige clubs die opgericht zijn in Brussel, Luik en Antwerpen. Ondanks de sterk veranderde leefwereld, is het doel nog steeds om auto liefhebbers bij elkaar te brengen.
Daarom organiseert de Koninklijke Automobiel Club der Vlaanderen op zaterdag 8 juni 2024 een viering van 125 jaar vooruitgang van autotechniek. Het doel is een bijeenkomst van auto’s te verenigen van de voorbije 125 jaar die samen op tocht gaan in de regio Gent.
Programma
Ochtend
Kleine rondrit in regio Gent (70-tal kilometer).
Start en einde van de rondrit is aan het Kasteel van Zwijnaarde. Voor historische voertuigen die met trailer gebracht worden, kan deze hier veilig doorheen de dag geplaatst worden.
Onderweg stoppen we voor een lunch op een unieke locatie.
Het thema van de rally is het oprichtingsjaar van de RACF 1899, dus Belle Epoque kledij of aanverwante zijn welkom.
Namiddag
Rit van Zwijnaarde naar het historische centrum van Gent. De auto’s aan het grote publiek getoond om iedereen te laten meegenieten van dit stuk automobiel erfgoed. Een wandeling naar de roots van onze club, waar we enkele historische plaatsen voor de RACF ontdekken en verschillende historische locaties bezoeken. Zo opent Hotel d’Haene-Steenhuyse in de Veldstraat zijn deuren, en kan men het Huis Arnold Vander Haeghen gaan verkennen. Ook worden in de Wolweverskapel foto’s uit het RACF-archief tentoongesteld van in de tijd dat het nog de locatie van de garage van de RACF was, meer dan 100 jaar geleden.
Avond met als eregasten Freddy Loix en Yvette Fontaine
’s Avonds worden de deelnemers verwacht voor een galadiner. Deze gaat door aan de overkant van het water, rechtover het oude justitiepaleis op nummer 3 van de Recollettenlei. In deze locatie van de Cercle Royal Artistique et Littéraire (CRAL) genieten we van een uitgebreid 3-gangen galadiner. Deelnemers kunnen, indien zij dit wensen, hun voertuigen terugbrengen naar de parking van Zwijnaarde. Een shuttle is dan ook voorzien.
L’Automobile Club des Flandres a été fondé en 1899 à Gand à titre de branche locale indépendante de l’Automobile Club de Belgique. Aujourd’hui, 125 ans plus tard, c’est le seul club survivant parmi ceux similaires fondés à Bruxelles, Liège et Anvers. Malgré l’évolution du monde, l’objectif reste identique, rassembler des passionnés de l’automobile.
C’est pourquoi le Royal Automobile Club des Flandres organise le samedi 8 juin 2024 une célébration à l’occasion de ses 125 ans. L’objectif est de réunir des voitures retraçant 125 ans d’automobiles et de traverser ensemble les Flandres et la ville de Gand.
En matinée
Rallye dans la campagne flamande (environ 70 kilomètres).
Le départ et l’arrivée ont lieu au château de Zwijnaarde. Parking prévu pour les voitures et remorques en toute sécurité pendant toute la journée
En chemin, nous nous arrêtons dans un endroit inédit pour le déjeuner.
Le thème du rallye est l’année de fondation du club 1899, une tenue Belle Époque ou apparentée est donc bienvenue.
En après-midi
Parcours depuis Zwijnaarde jusqu’au cœur historique de Gand. Les voitures seront présentées au public permettant à chacun de profiter de ce patrimoine automobile. Évoquant les racines de notre club, une promenade pédestre passera par quelques lieux historiques du RACF. Par exemple, l’hôtel d’Hane-Steenhuyse ouvrira ses portes dans la rue des Champs. Des photos d’archives du club seront également exposées dans la Wolweverskapel, garage du club, il y a plus de 100 ans.
En soirée, avec comme invités d’honneur Freddy Loix et Yvette Fonteine
Les participants sont attendus pour un dîner de gala, face à l’ancien palais de justice, au numéro 3 du quai des Récollets, Cercle Royal Artistique et Littéraire (CRAL).
Pour les participants désirant amener leur voiture au lieu de départ, des navettes sont prévues entre Zwijnaarde et Gand.
Routebeschrijving dwars door Gent
Vertrek Zwijnaarde kasteel naar rechts (15-16u)
Links Tramstraat
Rechts Grote Steenweg tot Sterre
Rotonde rechts aanhouden Krijgslaan
Rechtdoor tot Citadelpark
Ch de Kerchovelaan en rechtdoor tot Lievenslaan
Naar Links afslaan en rechts naar Olifantstraat
Links Zuidparklaan oprijden
Rechtdoor tot Zuid en verder naar Vlaanderenstraat
Links Laurentplein
Rechts Brabantdam tot Kouter
Rond de Kouter rijden
Kouter-Zonnestraat
Brug naar de Onderbergen
Onderbergen rechtdoor tot St Michiels
Richting Oude Houtlei links
Vooroorlogse wagen rijden terug richting Kouter
Deelnemende wagens aan de verschillende rallies – Voitures participantes aux rallys
Leon Bollee tricycle | Voiturette | 1897 |
Leon Bolle tricycle | Voiturette Race | 1899 |
Renault | AX | 1909 |
Peugeot | 175 Torpédo Sport | 1923 |
Bugatti | Type 37 | 1927 |
Rugby | 1928 | |
Hotchkiss | AM 80 Tourer | 1929 |
Citroen | AC4 | 1929 |
Bugatti | Type 46 | 1930 |
Cadillac | 1930 | |
Lagonda | LG 45 | 1936 |
De Soto | 1937 | |
Bentley | Mk6 convertible. | 1950 |
Lancia | Aurelia B50 | 1951 |
Jaguar | XK 120 | 1952 |
Jaguar | XK120 Roadster | 1953 |
Aston Martin | DB2/4 LML544 | 1954 |
Austin Healey | 1954 | |
Austin Healey | 100/4 | 1955 |
Jaguar | XK 140 DHC | 1956 |
Austin Healey | 100/4 | 1956 |
Austin Healey | 3000 | 1957 |
Triumph | TR3A | 1959 |
Triumph | TR3A | 1960 |
Porsche | 356 | 1960 |
MGA 1960 | MGA | 1960 |
Triumph | TR3B | 1962 |
Fiat | 500 Giardiniera | 1964 |
Mercedes | PAGODE | 1965 |
Lotus | Elan 26R | 1965 |
Austin Healey | Austin Healey 3000 Mk III | 1966 |
Austin Healey | MK3 | 1966 |
Jaguar | E-type | 1966 |
Austin Healey | 3000 MK3 | 1967 |
Mercedes-Benz | SL190 | 1967 |
Mercedes | 250SL Pagode | 1967 |
Porsche | Porsche 912 | 1967 |
Maserati | Mistral 4000 | 1967 |
Triumph TR4A irs | TR4 | 1967 |
Jaguar | E-type | 1968 |
Rolls-Royce | Silver Shadow | 1968 |
FIAT | 500 | 1968 |
Alfa Romeo | Duetto 1750 | 1968 |
Mercedes | Pagode 280SL | 1968 |
Mercedes- Benz | W111 - 280SE | 1969 |
Triumph | TR6 | 1969 |
Chevrolet Corvette | C3 - Convertible | 1969 |
Alfa Romeo | Giulia Sprint GT | 1969 |
BMW | 1600-2 | 1971 |
Porsche | 911S Targa | 1971 |
MG | MGB Roadster | 1971 |
Alfa Romeo | Junior Z | 1972 |
Citroën | SM | 1972 |
Porsche | 911 Targa 2.4S | 1973 |
Volkswagen | Kever | 1973 |
Porsche | 911 Targa | 1974 |
BMW | 2002 Touring | 1974 |
Porsche | 911 - Carrera | 1976 |
Alfa Romeo | 2000 Spider Veloce | 1977 |
Porsche | 911 Targa | 1977 |
Alfa Romeo | Spider 1600 | 1979 |
Alfa Romeo | Spider 2000 | 1981 |
Renault | R4 | 1982 |
Mercedes- Benz | SL 280 | 1983 |
Mercedes-Benz | 560SL | 1986 |
Mercedes | SL560 | 1986 |
PORSCHE | CARRERA 3.2 | 1986 |
Rolls Royce | Silver Spur | 1988 |
Ferrari | Mondial | 1988 |
Mercedes | R107 SL | 1989 |
Ferrari | Mondial 3.2 Quattrovalvole | 1989 |
Porsche | 964 | 1992 |
Porsche | 964 cabrio | 1992 |
Morgan +4 | 1993 | |
Porsche 968 Cabrio | 968 Cabrio | 1994 |
BMW | Z3 | 2002 |
Mercedes | SLK | 2005 |
Ford | Fiesta ST | 2019 |
Jaguar | F-type | 2020 |
ALPINE A110 GT | A110GT | 2023 |